Oliemassage

Flowfood

Daglig oliemassage (abhyanga)

 

Massage med varm sesamolie er en af de mest virkningsfulde behandlinger af vata-ubalance. Daglig oliemassage får krop og sind til at slappe af, dæmper tankestrømmen og modvirker derfor bekymringer og søvnbesvær. Især efterår og vinter, hvor vata er dominerende, kan oliemassage være en stor hjælp, da sesamolie også virker varmende og reducerer kuldskærhed og tør hud. Daglig oliemassage får olien til at trænge ind i hele kroppen, hvor den bl. a. løsner ama (affaldsstoffer) og smører ledene. Nogle personer er også meget følsomme overfor ydre påvirkninger og her lægger olien et beskyttende lag.

Det anbefales at massere sig selv om morgenen, men den kan også gøres på andre tidspunkter. Det behøver ikke at tage mere end 5-10 minutter.

 

Forberedelse

Køb en god kvalitet økologisk sesamolie. Første gang du tager hul på en ny flaske, kan du modne olien for at gøre den mere virkningsfuld. Varm olien op i en gryde til den er 100 grader varm. Vær forsigtig, når du varmer olien op, da olie selvantænder, når det opvarmes til omkring 200 grader. Hvis du ikke har et stege-termometer, kan du dyppe et lille stykke køkkenrulle i en smule vand og holde det ned i den varme olie. Når vandet i køkkenrullen syder, er olien over 100 grader. Lad olien afkøle.

 

Sådan gør du:

Kom ca. 1 dl sesamolie i en lille glasflaske, og stil flasken ned i et stort krus med kogende vand. Efter kort tid har olien en tilpas temperatur, og du kan starte massagen.

 

Stil dig på et håndklæde eller lignende - gerne i badeværelset og smør olie på hele kroppen, startende fra hoved til fødderne. Begynd så massagen fra hoved og arbejd dig nedad, til du når fødderne. Masser rundt ved led og mave. Maven masseres i fordøjelsesretningen (med uret).

 

Efter massagen

Lad gerne olien sidde på kroppen i mindst 5 minutter, før du evt. tager et varmt bad. Hvis du vil vaske olien ud af håret, kan du gnide håret ind i shampoo, før det bliver vådt. Det gør det lettere at vaske olien ud.

 

Bemærk: Hvis du mærker at din hud bliver irritabel, meget varm eller rødlig af sesamolien, kan du bruge kokosolie i stedet. Det køler og er godt for pitta-personer. Kapha-personer kan erstatte sesamolien med olivenolie der evt. er tilsat lidt sennepsolie.

Copyright © All Rights Reserved